Contract Management

Der er utrolig mange virksomheder der undervurderer effekten af Contract Management eller sammenligner det med juridisk kontraktstyring.
Contract Management er ikke en rolle, men en tværfaglig disciplin og handler om, at optimere håndteringen af kontrakter og løse et forretningsbehov for at få det optimale ”udbytte” af kontrakten.

Vi har erfaring med Contract Management og som Contract Manager fra flere forskellige typer af kontrakter og kontraktbetingelser som FIDIC og AB18 og har generelt erfaret et bedre overblik af kontrakternes indhold, risiko styring og mitigering samt bedre økonomistyring.

Vores erfaring er opnået gennem håndtering af mindre lokale entreprenører på små kontrakter til meget store komplekse EPC kontrakter med internationale leverandører og med leverancer indenfor blandt andet konsulentydelser, komplekse industribygninger, underboringer, komponentleverancer, kabelleverancer, komplekse HV kabel installationer og HVDC projekter.

Vi har en lidt unik position, da vi kan tilbyde en Contract Manager med mange års international erfaring der har en teknisk baggrund som stærkstrømsingeniør, har kommerciel erfaring og overblik, har erfaring og interesse i kontraktjura, har erfaring med offentlig indkøbslovgivning, har proces overblik og forståelse af økonomisystemer samt derudover har erfaring som både leverandør og kunde. Med denne enestående sammensætning af kompetencer omsættes teori til praksis på bedste vis og giver en stærk måde at bygge bro og samarbejde mellem projektledelsen og resten af organisationen.

Herunder kan du læse vores definition på og vores måde at håndtere Contract Management.

Contract Management definition:
Alle aspekter af Contract Management kan som regel ikke håndteres af én person, men typisk af et “Team” bestående af forskellige afdelinger/personer med forskellige kompetencer. Et Contract Management team ledes af en Contract Manager der har det overordnede ansvar og agere som projektleder for Contract Management teamet.

For at kunne indføre Contract Management i kontrakter afhænger det blandt andet af om ledelse, projektledelse og organisation tager imod dette som et team og ikke blot som en ad hoc support funktion.

Contract Managerens tværfaglighed:
Kontrakter rummer både økonomiske, tekniske og juridiske aspekter, hvor det som Contract Manager er vigtigt at kunne overskue de 3 områder både i udbuds-/tilbudsfasen og i kontraktfasen. Dermed ikke sagt det er nødvendigt at have lige stor viden indenfor alle områder, da kompetencer er personafhængigt.

Udover de faglige færdigheder vil det være en stor fordel at have analytisk sans, gode kommunikative evner, og ikke mindst viljen ”og evnen” til at sætte sig ind i “projekternes faglige verden”. Ydermere vil det give stor værdi, at have generel forretningsforståelse og forståelse for hvordan kontrakter gennemføres.

Det forretningsmæssige perspektiv:
Som Contract Manager er det ikke nok kun at have øjet rettet mod det juridiske i kontrakten og holde på ”sin ret”, men derimod vigtigt at kunne sætte sig op i helikopteren, og være ”djævelens advokat” og udfordre, men samtidig være en sparring til projektlederne, således projektet tilsammen vælger den rigtige løsning. 

Man skal bruge kontrakten som et styrende redskab, der skal være med til at sikre, at projektet modtager/leverer det der er indeholdt i kontrakten, men samtidig får den bedste løsning såvel teknisk, juridisk og kommercielt.

Det juridiske perspektiv:
Det juridiske perspektiv skal altid være nærværende således man sikrer, at alt går rigtigt, fair og retfærdigt til i udbuds-/tilbudsfasen, tildeling og kontraktudarbejdelse samt i den efterfølgende styring af kontrakten.

Som Contract Manager er man med til at sikre, lovgivningen overholdes, risici minimeres og sikre i forbindelse med kontrakt ændringer, at der modtages korrekt dokumentation samt processer følges og dokumenteres. Ligeledes er man en sparring i kontraktens betingelser. 

Contract Manager “Projektlederen”:
En Contract Manager kan beskrives som en ”juridisk-kommerciel projektleder”, der hjælper projektet med at koordinere og involvere de relationer, praksisser og processer, der ligger i udbuds-/tilbudsfasen og i kontraktfasen. Contract Manageren skal have overblik over processer, og ved hvem der skal inddrages hvornår, samt løser eller er med til at håndterer eventuelle konflikter undervejs – både internt og eksternt. En Contract Manager bør inddrages i alle relevante forretningsmæssige, projektmæssige, tekniske og juridiske forhold or at kunne give den optimale rådgivning.

Contract Management opgaver:

  • Skal have et overblik af projektets forskellige faser, fra behovsafklaring over i udbuds-/tilbudsfasen, kontraktfasen og drift.
  • Viden om hvilke aktiviteter, der indgår i de forskellige faser
  • Agere bindeled mellem projektet og den øvrige organisation
  • Kunne forstå og forene forretningsmæssig, teknisk og økonomisk tankegang med projektledelse
  • Virke som både kommerciel og evt. juridisk projektleder i kontraktfasen samt i udbuds-/tilbudsfasen på større indkøb
  • Assistere med kontraktforhandling og kontraktindgåelse
  • Assistere og varetage processen for ændringer / tillæg til kontrakten
  • Bistand til formulering af breve og tillæg
  • Bistand til brug af kontrakten
  • Agere som ”mægler” i en tvisthåndtering
  • Optimere processer, aktiviteter, kontrakter og kommunikation
  • Erfaringsopsamling og afslutning af projektet